torsdag den 8. november 2012

JOMFRUKÅL

 
Jeg har ikke opfundet en ny kåltype,
men jeg kalder det jomfrukål fordi jeg aldrig har lavet rødkål før.
 
Jeg har lavet rødkålssalater, men aldrig gammeldags rødkål.
 
Jeg vil gerne have hjemmelavet til anden juleaften,
så jeg er gået i gang med første forsøg.
 
Hvis denne model ikke duer,
er der jo tid til at forsøge andre veje.

Rødkålen blev købt i går på Torvet
 
og i dag har jeg skåret den ud i fine små stykker.
Ikke på maskine, men i hånden.
Jeg kan godt lide det rustikke i det hjemmelavede.

En sådan cirka opskrift er fundet hos Camilla Plum.
Jeg har krydret med
timian, enebær, kommen, stjerneanis, kanel, laurbær og salt.
Lagen består af eddike og ribssaft.
Et par madæbler er tilsat som Camilla foreslår.
 
Nu skal det bare koge ca 3 timer,
så skulle jeg have det lækreste rødkål.
 
Jeg glæder mig.
 
Mon ikke den skal smages til en gang frikadeller i aften.
Jeg tror det.
 
 
 

10 kommentarer:

  1. umm - jeg elsker også bare det hjemmelavede!
    har dog aldrig prøvet at lave rødkål før. Det plejer min mor at koge. Jeg ved hun tilsætter kregesaft, og det smager bare himmelsk!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Havd er kregesaft? Det kender jeg ikke...

      Slet
    2. Kreger er en slags små blommer også kaldet spillinger. Det kan da godt være det er en speciel fynsk sort, det ved jeg ikke. Men de smager godt som marmelade eller saft. (synes jeg)

      Slet
    3. Tak for indsigten i det fynske;) her har jeg i hvertfald aldrig hørt om kreger..

      Slet
  2. Uhmm, og så er det jo Mortens aften på lørdag - glæder mig til at høre om det falder i smag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan da ikke vente til lørdag med at smage.. Det skal vi da allerede i aften;))

      Slet
  3. Uhm,det skal nok blive god ')

    yt

    SvarSlet
  4. Og tænderne løber i vand.....

    SvarSlet
  5. det skal da nok blive godt, jeg prøvede at lavede det for ikke så længe siden puttede dog ikke så mange forskellige ting i, men det skulle da måske prøves næste gang...

    SvarSlet
  6. Her omkring Ribe kaldes de krænblommer, jeg har fået et lille træ forærende, og her hvor det vokser til, kan jeg se at det er mirabeller, men de har en speciel smag, de skal være meget modne for at de smager godt at spise rå, og de bliver modne senere end andre mirabeller.

    SvarSlet